Uteliaammin, rohkeammin, hauskemmin!

Osallistavia mediakasvatusmenetelmiä opetukseen ja nuorisotyöhön



Maailma on täynnä epäkohtia, ilonaiheita ja ihmeitä, joista pitäisi kertoa muille. Mutta miten pienen äänen saisi kuulumaan suuressa mediassa? Avuksi tarvitaan hieman uteliaisuutta, vähän rohkeutta ja hyvä ryhmä.

Uteliaammin, rohkeammin, hauskemmin! on kokoelma työmenetelmiä, jotka kutsuvat muuttamaan mediaa ja maailmaa. Harjoituksissa opitaan toimittajan työtä: ajattelemista, havainnointia, haastattelemista, kirjoittamista ja kuvaamista. Samalla tutustutaan ryhmän jäseniin ja tehdään päätöksiä yhdessä.

Opas on tarkoitettu nuorten ryhmille ja niiden ohjaajille. Se sopii media- ja demokratiakasvatuksen tueksi opetukseen ja nuorisotyöhön. Harjoitukset on kehitetty pääkaupunkiseudun Nuorten Ääni -toimituksessa yhdessä nuorten kanssa.



Oppaassa esitellään 29 erilaista menetelmää. Kuusi niistä havainnollistetaan myös videoiden avulla (ks. alempana sivulla). Videot tarjoavat välähdyksen siitä, miltä harjoitukset käytännössä näyttävät ja tuntuvat. Tarkemmat ohjeet kannattaa lukea oppaasta.

Oppaan toimittajat: Anniina Lundvall, Ismo Kiesiläinen
Harjoitusten kehittäjät: Ismo Kiesiläinen, Elisa Miinin, Salla Hongisto, Ella Airas-Salminen, Kati Leskinen, Salla Hongisto, Nuorten Ääni -toimituksen nuorten ryhmä
Videoiden ohjaus ja käsikirjoitus: Ina Mikkola
Kuvaus ja leikkaus: Arttu Haglund
Ääni: Aleksi Tegel
Nuoret: Okko Karvonen, Henri Salomaa, Aleksei Myller, Minka Nordström, Oona Tiitinen, Amanda Halme, Laura Hartikka

Toteuttamiseen on saatu avustusta opetus- ja kulttuuriministeriöstä.

Materiaali luettavaksi ja ladattavaksi

Jos haluat tehdä oppaasta painoksen esimerkiksi oman koulusi tai kuntasi käyttöön, ota yhteyttä


Videot


Mielipidemittari

Tehtävässä muodostetaan mielipidejana, jonka avulla käydään keskustelua ennalta päätetyistä aiheista.


Havaintokierros

Tehtävässä jaetaan omia havaintoja ryhmän kanssa ja kehitetään niistä yhdessä juttuaiheita.



Kolmen kysymyksen haastattelu

Tehtävässä nuoret tekevät toisistaan asiantuntijahaastatteluja.



Havainnointireportaasi

Tehtävässä yksi nuorista selostaa näkemäänsä ja selostuksen pohjalta ryhmä pohtii objektiivisen raportoinnin merkitystä.



Etusivu uusiksi

Tehtävässä nuoret tuottavat paikallislehden etusivun rajatussa ajassa.



Kuva puuttuu

Tehtävässä nuoret kuvaavat videoinserttejä valmiiden uutistekstien pohjalta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti